Eco Schools

Eco Schools
"There should be a garden attached where they (students) may feast their eyes on trees, flowers, and plants... Where they always hope to hear and see something new." Comenius, The Great Didactic 1632

Πέμπτη 1 Μαρτίου 2018

Πρόγραμμα Αειφόρο Σχολείο: Τοπική Ιστορία &Πολιτιστική κληρονομιά".Σταθμός 3 "Παλιά φέουδα, σημερινά μετόχια "














Στη Μινωική έπαυλη, βρήκαμε το παζλ και τον γρίφο που μας οδηγεί στον επόμενο σταθμό... Ψάχνουμε να βρούμε ένα μετόχι στην περιοχή μας, που ανάγεται στους χρόνους της ενετοκρατίας! 
Μέσα μας ξυπνάνε τα παραμύθια με ιππότες, κάστρα και ευγενείς! Αρχίζουμε να συλλέγουμε πληροφορίες από πηγές:  βιβλία, φωτογραφίες, εφημερίδες και το διαδίκτυο. Μεγάλη βοήθεια λάβαμε από τον κ. Μανούσακα, ο οποίος έχει δημοσιεύσει πλήθος κατατοπιστικών άρθρων για την ιστορία της περιοχής μας, στην εφημερίδα "Χανιώτικα Νέα" και γι' αυτό το λόγο τον ευχαριστούμε και δημοσίως. 
 Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή!
Αμέσως μόλις πήραμε το νέο κομμάτι του παζλ στα χέρια μας, γεννιούνται ερωτήματα: 
  • ποιος ήταν ο κύριος "Η", 
  • και που είναι ο κήπος του;
  •  τι είναι η Κρήνη; 
  • τι να σήμαινε αυτό το σύμβολο με το φτερωτό λιοντάρι και την Κρήτη μας...
  • τι να ήταν αυτά τα μικρά κομματάκια από πλακάκια μέσα στο παλιό σεντούκι;! 
Ευτυχώς υπήρχε ένα σημείωμα! Σύμφωνα με αυτό, θα έπρεπε να βρούμε ένα μετόχι, κοντά σε μια κρήνη. Για να βρούμε ποιο μετόχι πρέπει να επισκεφτούμε όμως, πρέπει να αναλύσουμε τη ζωή στην Κρήτη (και αλλού) κατά την περίοδο της Ενετοκρατίας. Μερικά ερωτήματα που μας απασχόλησαν κατά την ιστορική έρευνα,  ήταν: 

Πώς ήταν τα σπίτια των ανθρώπων, πλουσίων και φτωχών; Από τι υλικά ήταν φτιαγμένα; Πώς ήταν οι άνθρωποι, τι έτρωγαν, πώς ντύνονταν, τι επαγγέλματα και ασχολίες είχαν, πώς περνούσαν τον ελεύθερο χρόνο τους; Ποια ζώα και φυτά υπήρχαν; Βασική πληροφόρηση πήραμε μελετώντας φωτογραφίες χειρογράφων της εποχής.
 Επειδή όμως είμαστε και ένα οικολογικό νηπιαγωγείο μας ενδιέφερε να μάθουμε πώς διαχειρίζονταν το νερό, την ενέργεια και τα απορρίμματα, αν καλλιεργούσαν τη γη καθώς και την κοινωνική τους οργάνωση...

ΝΕΡΟ:
 

Κοντά σε ένα μετόχι, βρήκαμε μια Ενετική Κρήνη. 
Δεν μπορούσαμε να την επισκεφτούμε όλοι μαζί αλλά με τη βοήθεια των ΤΠΕ καταφέραμε να τραβήξουμε βίντεο και φωτογραφίες. Συζητήσαμε για "αρχιτεκτονικά στοιχεία" που μας μαρτυρούν σε ποια περίοδο δημιουργήθηκε η κρήνη.
Όταν παρακολουθήσαμε το βίντεο,   προβληματιστήκαμε  για τις μεθόδους ύδρευσης της εποχής. 
 

Έτσι προσπαθήσαμε να ανακαλύψουμε, το ταξίδι του νερού της Κρήνης. Με βασικό υλικό την πλαστελίνη, οικοδομήσαμε σταδιακά στη μακέτα μας και στη σκέψη μας,  έννοιες σχετικές με τα υπόγεια νερά, με την καταλληλότητα τοποθεσιών για κατοίκηση (σπίτια με κήπους και ζώα)  για δημιουργία πηγαδιών λιμνών και στερνών..



                       


 ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ:

Κατά τη μελέτη μας, και με πηγή φωτογραφίες από ιστορικά μεσαιωνικά χειρόγραφα, μπήκαμε στις ντουλάπες των ανθρώπων της εποχής, πλουσίων και φτωχών, δόγηδων, ευγενών, ιπποτών, ιερέων, εργατών...και δοκιμάσαμε ρούχα και στυλ!
 


 








Ντύσαμε ανάλογα και τις χάρτινες κούκλες μας!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου